Servicii.

Mastectomia profilactică

Ce este mastectomia profilactică?

Mastectomia profilactică sau mastectomia efectuată în cazuri selectate cu caracter profilactic reprezintă intervenția chirurgicală de îndepartare a glandei mamare în întregime, prevenind astfel dezvoltarea unei patologii tumorale maligne la nivelul sânului.
Pentru mastectomia profilactică sunt descrise 3 tehnici de bază, alegerea depinzând atât de indicația operatorie cât și de experiența echipei implicate.

1. Mastectomia totală implică îndepărtarea unei proporții importante din sânul pacientei împreună cu complexul areolo-mamelonar, mușchiul mare pectoral cât și ganglionii limfatici fiind prezervați. Tehnica este facilă, dar dezavantajele estetice sunt majore. În cazul în care se optează pentru acestă variantă de reconstrucție mamară, este necesară și reconstrucția areolei.
2. Mastectomia parțială tegumentară – tehnica presupune păstrarea unei parți importante din tegument cu îndepărtarea complexului mamelo-areolar, deci abordul glandei mamare prin incizii periareolare, urmată de reconstrucție mamară.
3. Mastectomia subcutanată cu salvarea complexului areolar presupune îndepărtarea glandei mamare prin incizii la nivelul șanțului inframar, urmată de reconstrucție mamară. Tehnica este dificilă și provocatoare pentru chirurgul plastician.

Cui i se adresează aceasta intervenție?

Mastectomia profilactică este indicată în cazul pacientelor care:

– Au avut cancer mamar incipient unilateral sau bilateral operat;
– Au istoric familial de patologie oncologică a sânului;
– Prezinta modificări fibrochistice ale glandei mamare cu risc oncologic;
– Au prezente mutații ale genelor BRCA1 sau BRCA2.

Ce implica acest tip de intervenție?

– Realizarea unor investigații medicale precum Ecografie mamară cu scor Bi-Rads ( în cazuri selectate un RMN mamar cu scor Bi-Rads și puncție biopsie), EKG și analize de sânge;
– Se recomandă realizarea testelor genetice (genele BRCA1 si BRCA2). Dacă sunt pozitive se pune indicația de mastectomie profilactică;
– Anestezie generală;
– Durata intervenției – 6 ore;
– Purtarea unor tuburi de dren ce vor fi scoase la cateva zile postoperator;
– O serie de cicatrici în formă de ancoră (în jurul areolei, verticală și în șantul inframamar);
– Două nopți de spitalizare;
– 7/10 zile de recuperare ce pot necesita concediu;
– Prezentarea la o serie de controale postoperatorii obligatorii;
– Necesitatea unui ajutor din partea unei persoane care să vă sprijine în perioada imediat postoperatorie;
– Respectarea măsurilor de testare impuse pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19.

Indicații PREoperatorii

– Dacă urmați un tratament medicamentos, discutați cu medicul curant și anestezistul în vederea întreruperii administrării oricarui medicament care poate influența anestezia sau poate favoriza sângerarea, cu 2 săptămâni înainte de intervenție;
– Nu mâncați și nu beți nimic cu 6/8 ore înainte de intervenție;
– Să aveți cel putin o unghie de la mână fără ojă semipermanentă sau gel;
– Nu folosiți creme sau uleiuri pe corp înainte de intervenție;
– Veniți la operație îmbrăcată cu haine lejere, care sa nu necesite ridicatul mâinilor pentru a vă îmbrăca;
– Să aveți la dvs o pajama care se deschide pe piept pentru a evita să ridicați mâinilie.

Indicații POSToperatorii

– Este obligatore purtarea unei bustiere speciale pe o perioadă de 6 săptămâni zi și noapte urmată de alte 6 săptămâni doar pe timpul nopții;
– Steristripurile aplicate pe plagă vor fi scoase la controlul de 2 săptămâni de către medicul curant;
– Se evită condusul pe o perioadă de 7-10 zile;
– Evitarea efortului fizic 6 săptămâni de la intervenție;
– Se evită ridicarea mâinilor la un unghi mai mare de 45 grade;
– Se evită ridicatul greutăților mai mari de 2 kg în perioada imediat postoperatorie;
– Se evită expunerea cicatricii la lumina directă a soarelui pe o perioadă de 6 luni;
– Activitatea sportivă se reia după o perioadă 3-6 luni de la intervenție;
– Terapia cicatriceală se începe imediat după îndepărtarea steristripurilor de pe plagă;
– Sânii cu implant nu se masează;
– Prezentarea la controalele postoperatorii obligatorii se face la 2 săptămâni, 6 săptămâni, 3 luni, 6 luni și 1 an de la operație;
– Se evită zborul cu avionul în primele 72 ore postoperatorii.

Riscurile intervenției de mastectomie

– Dezvoltarea unei patologii tumorale la nivelul tesutului mamar restant. Acest risc este însa mimim,
– Cicatrizarea cheloidă a inciziilor,
– Pierderea sensibilității la nivelul areolelor,
– Sensibilitate la nivelul sânilor,
– Ruptura implantului,
– Slăbirea țesutului și apariția vergeturilor la nivelul sânilor,
– Ptozarea – coborârea implantului (exceptională în cazul în care se decide crearea buzunarului implantului în plan submuscular),
– Complicațiile ce pot apărea sunt hematomul, seromul, infecția, dehiscența plăgii, contractura capsulară, rotirea implantului, rippling, necroza complexului areolo-mamelonar, ptoză reziduală, cicatrici patologice etc.

Complicațiile intervenției de mastopexie profilactică

Complicațiile pot fi imediate, precoce și tardive.
– Complicații imediate – complicații întâlnite și în cazul altor intervenții chirurgicale – sângerare, hematoame, echimoze locale etc.
– Complicații precoce; complicații locale la nivelul complexului mamelo-areolar reprezentate de insuficiența vasulară la acest nivel, seroame, dehiscențe parțiale ale tranșelor de sutură, etc. În cazul reconstrucției în același timp operator cu implant mamar, se pot adăuga și complicațiile specifice protezei mamare.
– Complicații tardive; date în special de implantul mamar – contracție capsulară, leziune a membranei implantului, etc.

Pentru prevenția și scăderea riscului apariției acestor complicații veți urma indicațiile pre și postoperatorii ale chirurgului plastician.
În cazul nedorit al apariției unei complicații, rezolvarea acesteia poate necesita o altă intervenție chirurgicală.
Satisfacția pacienților este dată de aproximarea rezultatelor postoperatorii în mod realist.